mandag den 10. juni 2013

Fransk krimi og Krimi Top 10 (Boganbefaling)

af Heidi Buur
Krimi. Rosinante. 2004. 380 sider.
Anmeldelse fra Litteratursiden


Tredie bog fra min bogchallenge-liste (det går støt og roligt fremad). Har fået forfatteren anbefalet af nogle stykker, og specielt af min biblioteksmentor som jeg ofte deler smag med. Så jeg har taget hul på serien, og er bestemt ikke færdig med Vargas.

Det gik hurtigt med at blive fanget af personerne og det gådefulde plot. Vi er i nutiden, men har at gøre med en seriemorder der bruger Pesten som våben. Det med Pesten, og at der figurerer en moderne opråber, giver et pudsigt tidsmiljø. Sådan en slags Middelalderen møder Nullerne.

Hovedpersonen, Adamsberg, er Carl Mørck/Harry Hole-type, og jeg glæder mig til at følge ham i de næste bind. Han har en rodet kærlighedsaffære sideløbende med handlingen, og det kan ofte kede mig, men Vargas formår at gøre det levende og troværdigt.

Endnu en serie til min


Krimi Top 12:







Jo Nesbø 
(10 bind. Seneste: 2013)
Han bliver bedre og bedre, og jeg glæder mig til Politi som udkom i dag!
Jeg læste først Frelseren (bind 6), og så tog jeg dem i rækkefølge derfra, og læste de første da der ikke var udkommet flere. Det er et spændende og makabert, dystert miljø og personer man har lyst til at følge. Og så er der kastet humor og musik-referencer ind, og det er jo aldrig dårligt.
Her har jeg lavet en miniguide til Harry Hole.


Åsa Larsson 
(5 bind. Seneste 2012)
Eneste krimiserie, hvor jeg har læst de tre første bind to gange! Hovedpersonen Rebecka Martinsson er så sej, og hendes nabo Sivving er en skøn og elskelig personlighed. Beskrivelserne af det iskolde Kiruna er så gode, at man tager sig selv i at skutte sig, når man læser. Spændende plots, og god leg med det psykologiske spil mellem mennesker.
Find bøgerne på Litteratursiden

Jesper Stein 
(2 bind. Seneste 2013)
Axel Steen er min nye Harry Hole/Tom Thorne. Jeg har kun læst ét bind, og jeg savner ham allerede og ser meget frem til bind to Bye Bye Blackbird som udkommer lige om snart. Plottet i URO var anderledes og aktuelt (rydningen af ungdomshuset), men det blev sekundært i forhold til beskrivelserne af Nørrebro, og ikke mindst Axel Steens følelser. Storartet. Ikke sært han fik debutantprisen!
Læs anmeldelse af URO på Litteratursiden

Jørgen Brekke 
(2 bind. Seneste 2012)
Der er kun udgivet to bind indtil videre, men begge har de været forrygende. Han veksler mellem nutid og 1500/1700 tallet, og plottet er så gennemtænkt - og det holder. Politimanden Odd Singsaker vokser på mig, og personerne er i det hele taget meget sjove og skæve. Jeg plejer at anbefale ham som en Dan Brown møder Jussi Adler-Olsen.
Find bøgerne på Litteratursiden

Jean-Christophe Grangé 
(8 bind. Seneste 2012)
Grangés bøger har ikke en fast hovedperson, og det er egentlig meget forfriskende. Det er handlingen der er i højsædet, og der er hele tiden gang i den. En cliffhanger i næsten hvert kapitel, og derfor er hans bøger svære at lægge fra sig. Han beskriver stemninger så man er der, og hans temaer er en god blanding af det psykologiske og historiske. Sublim underholdning.
Find bøgerne på Litteratursiden

Jussi Adler-Olsen 
(5 bind. Seneste 2012)
Jeg blev så skuffet over Marco effektens sidste halvdel, men jeg ser frem til det næste Afdeling Q-bind og håber at der er lidt mere fokus på det psykologiske, som han mestrer så godt i de første fire bind. Og mindre fokus på biljagter og politik (k e d e l i g t). Det er dog svært ikke at holde af Assad og Rose og de andre store personligheder i Afdeling Q, så jeg er ikke skræmt væk endnu.
Læs mere om forfatteren og find bøgerne på Litteratursiden

Susanne Staun 
(Fanny Fiske 5 bind / Maria Krause 3 bind. Seneste 2013)
Fanny Fiske bøgerne var for mig lidt satire over Kay Scarpetta-figuren - selvom Staun har udtalt, at hun ikke er inspireret af Patricia Cornwell. Mest sjove, med meget karikerede figurer og plot, men hendes andre selvstændige romaner har været psykologisk spændende, og det er Maria Krause-bøgerne også, selvom det blev lidt for mærkeligt til mig i første bind. De er værd at læse pga. det sprudlende sprog, dialogerne og de blodige, semi-erotiske scener.
Læs mere om forfatteren og find bøgerne på Litteratursiden

Håkan Nesser 
(5 bind. Seneste 2012)
Ham er jeg lige begyndt på, og ser frem til at gå ombord i de næste bind. Meget speciel hovedperson, den følsomme og Gudskritiske Barbarotti, og en fornøjelse at læse pga. et meget flydende sprog. Har tidligere læst Skyggerne og Regnen, men den greb mig ikke. Det gjorde Menneske uden hund, og jeg glæder mig især til den sidste i serien Slagteren fra lille Burma, som har Sorg som et stort tema.
Find bøgerne på Litteratursiden

Mike Billingham 
(11 bind. Seneste 2012)
Tom Thorne er en britisk antihelt, der har rod i følelseslivet, og elsker sin kat og Johnny Cash. Han opklarer bestialske mord i London sammen med sin flamboyante retsmediciner og andre interessante personligheder. I begyndelsen var det de makabre scener og de psykologiske plots der fyldte mest. Nu synes jeg desværre der er lige lovlig meget om privatlivet. Så begynd fra bind et, hvis du kan lide de mere barske krimier.
Find bøgerne på Litteratursiden

Unni Lindell 
(6 bind. Seneste 2008)
Cato Isaksen var i mange år min yndlings-krimi-antihelt. Familiefaderen der blev styret af sin libido mens han opklarer mord med psykologiske og spændende temaer. Der er en uhyggelig, historisk stemning i nogle af bøgerne, og jeg håber på at Cato kommer igen, selvom det er nogle år siden sidste bind. Lindell er en af de første krimiforfattere jeg læste, og i mit univers bedre end de andre nordiske, kvindelige forfattere.
Find bøgerne på Litteratursiden

Dan Brown 
(4 bind. Seneste 2013)
Jeg sluger de gådefulde romaner om Langdon råt, og jeg bliver godt underholdt hver gang jeg læser en Dan Brown bog. Så jeg kaster mig garanteret over Inferno inden alt for længe.
Find bøgerne på Litteratursiden

Ruth Rendell 
(mange bind. Seneste 2009)
En af de store fra min ungdoms læseår, som jeg er blevet ved med at følge. Hovedpersonen i de fleste bøger, Wexford, er så sympatisk og hyggelig, på far-måden. Rendells plots er altid gennemtænkte og udspekulerede, og hun er god til de psykologiske portrætter, samtidig med at hun er samfundskritisk. Hun er efterhånden oppe i årene, men den seneste fra hendes hånd Tretten trin ned holder stadig niveauet.
Find bøgerne på biblioteket

Ingen kommentarer:

Send en kommentar