fredag den 7. juni 2013

Lad os sammenligne mytologier: En kort guide til Leonard Cohens bibliografi

af Dennis Otte
Den canadiske singer-songwriter Leonard Cohen er en af verdens mest beundrede og respekterede sangskrivere. Han nævnes ofte i samme åndedrag som Bob Dylan, når der skal findes værdige kandidater til titlen som best rock lyricist of all time. Den hyppige sammenligning af de to er dog ganske malplaceret, al den stund de i form og udtryk er så vidt forskellige, at den eneste fællesnævner synes at være at de begge gennem en menneskealder har været leveringsdygtige i bunkevis ekstremt slidstærke sangtekster.
I modsætning til Bob Dylan, som kun udgav én roman; den mislykkede og amputerede Tarantula (skrevet 1965-66 og udgivet i 1971) samt den fremragende men lettere upålidelige eringdringsbog Chronicles i 2004, er Leonard Cohen i høj grad lige så meget digter og forfatter som han er musiker og singer-songwriter. Faktisk havde han allerede 11 år før sin musikalske debut etableret sig som en af Canadas mest respekterede nye poeter. Her følger en kort guide til hans litterære oeuvre.

Let Us Compare Mythologies. Digtsamling, 1956

Cohens første digtsamling udkom I 1956 i et førsteoplag på 400 eksemplarer – skulle du ligge inde med et af disse, kan du snildt veksle det til 1.000,-. Dollars, forstås. Den unge digterspire skrev hovedparten af sin debut mens han stadig studerede på McGill University i Montreal, og den udsendtes således som en del af The McGill Poetry Series. Selvom Cohen kun var 22 år, havde han allerede et særegent sprog og mange af de kendetegn og tematikker, der senere skulle kendetegne ham, var allerede at spore på dette tidlige tidspunkt.  
80 sider.


The Spice-Box Of Earth. Digtsamling, 1961
Cohens anden digtsamling, Spice-Box Of Earth, var den mest populære og succesfulde af hans tidlige bøger og etablerede ham i det litterære landskab i Canada. Samlingen føjer et bredere spektre til den unge digters udtryk, der både rummer højromantiske og mere dystre digte, ladet med vold og død.
128 sider.




The Favourite Game. Roman, 1963
Cohens første roman er i høj grad et selvbiografisk værk. Ned i detaljen skriver han om sin jødiske opvækst i Montreal. En dannelsesroman med Cohens alter ego Lawrence Breavman i centrum. Om end romanen fortsætter i det fra de første digtsamlinger udstukne romantiske spor, inkorporeres der opblødende mængder af ironi og den tørre galgenhumor, som senere skulle blive mere fremtrædende, ikke mindst i Cohens sangcyklus.
250 sider.



Flowers For Hitler. Digtsamling, 1964
Cohen var hurtigt blevet lidt af en anmelder-darling i de litterære kredse i Canada. Med denne sin tredje digtsamling begav han sig ud i en bevidst ”anti-art” for med egne ord at frigøre sig ”from the world of the golden-boy poet into the dung pile of the front-line writer”. Med de eksplicitte henvisninger til nazisternes kz-lejre og et gennemført konfronterende og ækelt sprog må man sige, at missionen lykkedes; ikke sådan forstået, at bogen var et kunstnerisk eller kommercielt selvmord – det var en modig bog og blev belønnet herfor.  Samlingen behandler således Cohens og den øvrige jødedoms traume fra Anden Verdenskrig.
156 sider.

Beautiful Losers. Roman, 1966
Cohens anden og indtil videre sidste roman er måske hans litterære hovedværk. En bog der efter Lou Reeds eget udsagn sporede ham ind på skrivegerningen og gjorde et uudsletteligt indtryk på ham ved udgivelsen. Romanen er ikke blot et hovedværk i Cohens værk; den er også et af de mest radikale og ekstraordinære værker i canadisk litteraturhistorie og det litterære værk, hvor Cohen bedst forløser alle sine mange udtryk og sproglige kompetencer. Desværre fulgte Cohen aldrig op på denne bemærkelsesværdige præstation; han albumdebuterede som musiker året efter og fik snart nok at gøre i denne boldgade.
250 sider.

Parasites Of Heaven. Digtsamling, 1966
Cohens gennembrudssang, Suzanne, har sit ophav I denne lettere undselige digtsamling. Som digtsamling betragtet er den ikke nær som homogen og ejer ikke samme tematiske sammenhængskraft som de foregående. Bogen udsendtes i nogen grad i hast for at imødekomme den voksende opmærksomhed Cohen havde mødt i kølvandet på succesen med Beautiful Losers. I dag huskes Parasites Of Heaven mest som rugemor for en række senere Cohen-sange.
80 sider.



The Energy Of Slaves. Digtsamling, 1972
Endnu en opvisning og afprøvning af den “anti-art” som prægede Flowers For Hitler. Digtene er konfronterende og cutting edge i mere end én forstand; hver side var øverst forsynet med et lille sort barberblad. Som Cohen lakonisk bemærkede: The poems doesn’t love us anymore”. Emo-kultur, go home! Ikke nogen stor digtsamling og ej heller synderlig moden i sit udtryk.
127 sider.



Death Of A Lady’s Man. Digtsamling/prosa, 1978
Parafraserende over sit Phil Spector-producerede album, Death Of A Ladies Man fra året forinden, ledsaget af et kommentarspor i prosaform på modsatte side efter hvert eneste digt: dette er en bevidst nørklet og lettere krævende digtsamling, der forud for udgivelsen blev omarrangeret flere gange inden den fandt sin endelige form.
216 sider.




Book Of Mercy. Digtsamling, 1984
Hvor de foregående samlinger har været regulære digtsamlinger, er der med Book Of Mercy i højere grad tale om en salmebog. 50 af slagsen helt præcist. På mange måder en nøgle til forståelsen af Cohens senere dybe vedvarende engagement i zenbuddhismen, hvor han fra 1994-99 boede som munk i det buddhistiske kloster på Mount Baldy. Her havde han imidlertid siden slutningen af 1970’erne regelmæssigt været tilknyttet sin master, Kyozan Joshu Sasaki. En smuk samling af meditationer og bønner i salmeform.
112 sider.



Book Of Longing. Digtsamling, 2006
Cohens længe ventede opfølger til den da 22 år gamle Book Of Mercy synes ved første øjekast let og luftig med sine mange sarkastiske tegninger, erotiske og håndskrevne små digte og legesyge sorte humor. Man bør dog ikke lade sig narre af denne tilsyneladende skødesløshed – Book Of Longing rummer og sammenfletter alle de elementer, der har gjort Cohen til en aldrende litterær statsmand.
240 sider.




Fifteen Poems. Digtsamling, 2012
15 digte, 24 tegninger. Ligesom med især Book Of Longing er denne samling rigt illustreret med Cohens spydige og naivistiske tegninger. Mange af digtene er af ældre dato og har været udgivet andre steder, men er her medtaget grundet de nye tegninger, som Cohen lader dem ledsage af.
53 sider, e-bog.




Alle forsidebillederne er hentet herfra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar