af Dennis Otte
Lad mig slå det fast
med det samme; Kashmir har begået en fandens god plade – en af dem, der bare
vokser og vokser for hver genlytning. Det er modigt så sent i karrieren at
smide de vante arbejdsmetoder overbord og kaste sig i eksperimenternes vold.
Det er ikke desto mindre hvad den ellers så perfektionistiske og kontrolsøgende
forsanger og sangskriver Kasper Eistrup har gjort.
Kashmir har aldrig lagt skjul på, at de ikke blot udgiver en ny plade hvert andet år ”fordi det er tid igen”. Den slags bands og musikere findes der kun alt for mange af; musikere, der laver musik med kasseapparatets klang kaldende i baghovedet. Musikere som reproducerer den samme plade om og om igen hvert andet år. Ingen nævnt, ingen glemt (men et eksempel kunne staves D.A.D. bagfra og et andet kunne kalde sig AC/DC). Salig George Harrison sagde allerede ved sit 1988-comeback, at årsagen til at han havde været væk fra musikscenen i et halvt årti, havde været spørgsmålet om hvorvidt verden virkelig, sådan for alvor, havde brug for endnu en Harrison-LP. Men han var som bekendt også opfostret i en musikindustri, hvor der gerne skulle leveres et smash hit en gang i kvartalet år efter år, foruden naturligvis en LP eller to årligt. Akkurat det samme synspunkt fremlagde Kashmirs forsanger og sangskriver Kasper Eistrup ved lanceringen af både No Balance Palace, Trespassers og E.A.R. Som han udtalte i GO’ Aften Danmark i forbindelse med udgivelsen af E.A.R:
Kashmir har aldrig lagt skjul på, at de ikke blot udgiver en ny plade hvert andet år ”fordi det er tid igen”. Den slags bands og musikere findes der kun alt for mange af; musikere, der laver musik med kasseapparatets klang kaldende i baghovedet. Musikere som reproducerer den samme plade om og om igen hvert andet år. Ingen nævnt, ingen glemt (men et eksempel kunne staves D.A.D. bagfra og et andet kunne kalde sig AC/DC). Salig George Harrison sagde allerede ved sit 1988-comeback, at årsagen til at han havde været væk fra musikscenen i et halvt årti, havde været spørgsmålet om hvorvidt verden virkelig, sådan for alvor, havde brug for endnu en Harrison-LP. Men han var som bekendt også opfostret i en musikindustri, hvor der gerne skulle leveres et smash hit en gang i kvartalet år efter år, foruden naturligvis en LP eller to årligt. Akkurat det samme synspunkt fremlagde Kashmirs forsanger og sangskriver Kasper Eistrup ved lanceringen af både No Balance Palace, Trespassers og E.A.R. Som han udtalte i GO’ Aften Danmark i forbindelse med udgivelsen af E.A.R:
”Når
man bliver voksen, og specielt i vores underlige jobs som ikke minder om
normen, har det været vigtigt for os ikke at falde til den der pat, hvor vi
bare har lavet musik på nøjagtig samme måde igen fordi vi ligesom skulle have
til vores F1 Lån og sommerhus og motorbåd. At vi i stedet for tør bryde nogle
af de der rammer og sige, at det stadig skal være lidt farligt og det skal
stadigvæk handle om at lave god musik. Ikke handle om at skrive noget, der kan
passe ind i P3 eller Grøn Koncert og så videre. Der har været nogle chancer og
udfordringer i at arbejde mindre fokuseret imod at lave hits”.
Bandets keyboardspiller
og multiinstrumentalist Henrik Lindstrand istemte:
”Det
må ikke begynde at gå på automatik, den måde vi laver musik på. Derfor er vi
nødt til at udfordre os selv og hvad vi skal hele tiden. Det er slet ikke en
nødvendighed, at vi bliver ved med at lave musik”.
12
er det magiske tal
Nogle af de rammer, der
blev brudt i processen med den nye plade var Eistrups styrende ånd og hånd.
Bandet arbejdede på E.A.R meget to og
to, hvor det tidligere almindeligvis har været Eistrup, der har været den
bærende kreative kraft i alt fra tekst, melodi og artwork. Nu har bandet i
højere grad ladet tilfældet råde og forsangeren har løsnet kontrollen og ladet de
øvrige medlemmer bidrage mere i den kreative proces. Der blev optaget og
anvendt reallyde og stumper af interviews med henholdsvis Patti Smith og Nico,
to af rockens allerstørste sangerinder.
For at igangsætte denne
kreative proces opstillede bandet i første omgang en række arbejdsregler, som
var det musikalske svar på 1990’ernes dogmebrødre fra filmens verden. Ofte
er begrænsninger medvirkende til at forhindre de vante arbejdsmønstre i at få
overtag, sådan som man også så det i Lars von Triers og Jørgen Leths De Fem Benspænd, 2003, for nu at blive i
filmanalogien. Det var således meningen, at pladen skulle bestå af 12 numre,
kaldt Piece 1-12, pladen skulle hedde
Peace 12 og ikke have noget cover i
traditionel forstand, indspilles på 12 måneder på 12 spor og højst 12
instrumenter og udgives den 12. 12. 12.
Da de imidlertid stod
med hele 22 indspilningsværdige kandidater, blev disse dogmer skrottet;
fremgangsmåden havde fungeret over al forventning som fødselshjælper, men nu
tog udformningen af det album, der skulle ende som den syvende i rækken endelig
form. Titlen blev E.A.R: Eternal
Amplified Restlessness og Eistrup stod atter for alle sangtekster og en god del
af tegningerne i pladens visuelt enormt flotte booklet. Vinyludgaven er pladen
er tilmed dobbelt for bedre lydkvalitet; den ene plade er hvid og den anden
lilla. Hertil følger den smukt gennemførte booklet og en kode til at downloade
albummet. Ammenam!
Gennemgang af de enkelte numre
Pladen åbner med den
betagende hypnotiske Blood Beach; en
sang, der bare vokser og vokser ved genlyt og til slut rummer Patti
Smith-citatet ”disintegrating into light
/ that’s how I was taught about death”, taget fra et interview med
musikeren og digterinden. Må jeg i den forbindelse kraftigt anbefale hendes
selvbiografi, Just Kids, fra 2010,
samt naturligvis hendes foreløbigt 11 plader.
Eistrups særegne vokal
kommer virkelig til sin ret i dette nummer, med en melodi, der snor sig smidigt
op og ned i sangens sommerprægtige blodbøg.
Næste nummer, Piece Of The Sun, hensætter os igen til
en sommeraften. En berusende hymne om at være til stede i nuet, i tosomhed, i
kærligheden – desværre med en afslutning, der i mine ører balancerer på grænsen
til det for højstemt patetiske: ”And if
you should die before I get close / I promise I will visit your grave / every
day and bring you purple flowers / there are still songs to sing / there is
still wine to drink / there is still time”. En følelse af lyrisk svigt jeg
kun én gang før har oplevet hos Kashmir, nemlig på det ellers fine nummer Still Boy fra Trespassers, hvor der synges i samme højtidelige tone: ”Stepping out of everything to nothingness /
cause at every tick of the clock / our time weighs a little less”. I
virkeligheden er det uretfærdigt at fremhæve sådanne passager, for Eistrup er
en af landets absolut bedste rocklyrikere. Det er netop derfor disse passager
skærer lidt i mine ører; men det er måske bare mig, der er sart igen.
Nu vi er ved Trespassers; det album rummer den
mesterlige sang Bewildered In The City
– en fantastisk ballade af den slags som kritikere af bandet ofte vil henvise
til med ord som ”glat”, ”overproduceret” eller ”radiohead’sk”. Særligt
sammenligningen med Oxford-kvintetten Radiohead har bandet aldrig rigtig kunne
undslippe, om end de i mine ører lyder lige så meget som sen Pink Floyd (lyd-
og produktionsmæssigt), Neil Young (Eistrups vokal), Neu! (Mads Tunebjergs
basgange og noget udechifrerbart i bandets sound). Mest af alt lyder Kashmir
dog som sig selv og kritikken for at være for inspireret af forbillederne virker
helt urimelig. Intet kommer af ingenting indenfor musikken og alle er
naturligvis inspirerede af nogen. Naturligvis er der forskel på, hvor meget et
givent band lyder som et andet og sommetider kan det utvivlsomt låne så ivrigt
af forbilledernes virkemidler, at det ender med at lyde som et kopiband. Her
kan et band løbe så meget i hælene af andre, at det totalt mister sin relevans.
Host, host, Coldplay, host, Muse. De er, hvad jeg kalder ”biksemadsbands”: man
tager alle sine yndlingsbands og kommer ned i en gryde, undlader at tilsætte
krydderier og rører så rundt. Resultatet er som oftest derefter.
Tredje nummer er Peace In The
Heart. På visse måder kan den høres som et ekko af sangen Rocket Brothers, fra Zitilites, 10 år efter. Begge sange
begræder tabet af en nær ven og alt det, som venskabet rummede. I Peace In The
Heart handler det nok så meget om tabt ungdom og længsel tilbage til
dengang hvor ”we were just you and me and
time / and we would go to sleep somewhere down along the line / discussing our
options of how to get some more wine / there was peace in the heart”.
Tematikken med peace og restlessness kommer stærkt til udtryk i sidste vers, der på mange
måder kan virke som en art opsummerende mantra for pladen:
”There are no constant safety zones / there are no
strolls in silence / there are no stretches free from interruption / eternal
peace is as much of a man made illusion / as the deconstruction of things is in
the nature of man / imagine peace”
Pladens første single,
begravelseshymnen Seraphina, er for mig pladens mindst vellykkede og
ikke særlig repræsentativ for resten af pladen i form og udtryk. Bortset fra,
at den ligeledes beskæftiger sig med at leve i nuet, at sige farvel til ting i
livet og livet selv, samt det at have fred i sjælen. I mine ører bliver det
imidlertid på dette nummer en kende fortegnet og ikke lige så forløst.
Milk
For The Black Hearted er velsagtens pladens reneste og
mest traditionelle kærlighedssang og en af mine favoritter på E.A.R. Eistrup synger melodilinjen
gåsehudsfremkaldende smukt og i et dybere toneleje end normalt.
Efter den fine
instrumentale Trench finder vi Purple Heart, Kashmirs til dato nok tydeligste
hyldestreference til de tyske krautrockere Neu! og i særdeleshed deres nummer Hallogallo fra 1972. Nummerets titel kan
enten være en henvisning til den amerikanske hærs medalje, uddelt til dræbte og
tilskadekomne i militær tjeneste, eller mindre sandsynligt amfetaminpillen
purple heart.
Pedestals
er
en over 8 minutter lang lydcollage; en mere lyttevenlig version af Lou Reeds Metal Machine Music, fra 1975. Dog ender
Pedestals i sine sidste minutter i
regulær sang. Der er noget droneagtigt monotont over dette flotte nummer.
This
Love er lidt af en delikatesse rent vokalt; det er et first take og Eistrups demosang er
brugt. Dette medfører, at der ikke synges helt rent i pitch.
På Foe To Friend anvendes der igen rigelige mængder lydcollager og
rent instrumentalt er det et af pladen mest spændende og righoldige numre med
en af Tunebjergs flotteste basgange. Eistrups vokal ligger lavt i mixet hvilket
giver plads til at instrumenterne kan brillere.
Titelnummeret E.A.R er ligeledes et fantastisk nummer
hvad angår lydcollage og rummer Nicos dragende germanske stemme; ”Maybe you pray for other people, for the
young generation. Because they haven’t lived long enough to know
anything about life. And since I am concerned with this planet, it scares me
for them. And I think it will happen. It’s just waiting. Why do they build such
things in the first place? If it wasn’t their intention to use it one day … to
be born, I mean.. in order to have a beginning we have to have an end, right?”. Dette efterfølges af Eistrups
smukke sang om det lille barn, der skal påbegynde livet. Eistrup blev selv far
for første gang i 2010 og de mange refleksioner om tabt ungdom, overdragelse af
planeten til de kommende generationer og det at have fred med sig selv, kan
høres i denne kontekst. Bogstaverne E,A og R råbes da også taktfast af en
gruppe børn.
Det afsluttende nummer,
den højtidelige akustiske Peace In Our
Time, viser en sjældent politisk eksplicit Eistrup:
”It’s funny how we believe that we all take part in
democracy / when decisions are made by nine old morons / We are so conveniently
bluffed restrained and cuffed / relentlessly stuffed with religious justice in
the name of the Lord / So is it our money’s worth to believe in peace in our
time on this earth / when you and me and the rest will never have a say?”
Nummeret kan minde om
afslutningsnummeret på The Wall af
Pink Floyd, Outside The Wall og ikke
siden nummeret The New Gold fra Zitilites for 10 år siden, har Kashmir
været så politiske. The New Gold var
endda ganske implicit i sin kritik af USA og at være ”safe behind the Bush”.
Ekstra:
hvorfor du også skal have Kashmirs opsamling, Katalogue
Kashmirs forrige plade,
Trespassers, udgivet 1. Februar 2010,
var et solidt, men også lidt forudsigeligt album fra et band, der siden 1999’s
mesterlige udgivelse, The Good Life,
efterhånden havde fundet sig til rette med sit publikum og sin form og udtryk.
Én ting er homogenitet og originalt visuelt og sonisk udtryk; en ganske anden
er risikoen for at stagnere i det, der føles så rigtigt. Det er et paradoks, de
fleste musikere og bands med et par årtier på bagen kender. Der skal både mod
og kreativitet til at genopfinde sig selv efter 20 år i samme band; ofte har en
bandkonstellation på dette tidspunkt afsøgt og afprøvet alle muligheder for at
vinde nyt udtryksmæssigt og kreativt terræn.
Det var en nærliggende
konklusion at drage, da Kashmir i 2011 udgav det dobbelte opsamlingsalbum Katalogue i forbindelse med bandets 20
års fødselsdag. Når bands og musikere begynder at udgive best of og greatest hits,
så betyder det som oftest, at bandet enten har toppet og udspillet sin relevans
eller at pladeselskabet forsøger at malke succesen i en længere pause mellem
pladeudgivelserne. Det lader imidlertid langt fra til at være tilfældet for
Kashmir, hvis opsamling heller ikke var en regulær greatest hits, men kombinerede alle de største hits med en række
sjældenheder og ikke tidligere udgivne numre. Mest interessant for fans var
derfor dobbeltpladens inkludering af:
- Åbningsnummeret Electrified Love (udråbt som ny single fra pladen til trods for sin status som leftover fra Trespassers).
- Break of the Avalanche (oprindelig skrevet på opfordring til filmen Dansen i 2008, men hverken anvendt heri eller på albummet Trespassers – besynderligt, da det er et fremragende og stærkt nummer både musikalsk og tekstmæssigt).
- Splittet Til Atomer (det eneste dansksprogede Kashmir-nummer, fraregnet deres indspilning af Fi-Fi Dong til Gasolin’-hyldestpladen i 1995. Sangen var et bestillingsarbejde fra DR’s radioprogram Det Elektriske Barometer, indspillet 2008 og første gang anvendt den 1. Februar 2009. Den afløste Gasolin’s Som Et Strejf Af En Dråbe fra 1973 og Sort Sols Når Solen Stikker Af fra 1994. På denne måde har radioprogrammet været i den privilegerede position at blive beriget med kendingsmelodier begået af tre af landets bedste bands gennem tiderne – hvis ikke DE bedste).
- Supergirl (leftover fra sangpuljen til No Balance Palace, men ikke produceret af den legendariske producer Tony Visconti, i modsætning til resten af denne plade. Nummeret blev indspillet i 2005 og anvendt under rulleteksterne i filmen De Fortabte Sjæles Ø i 2007).
- Cellophane (skrevet i sommeren 2003 og spillet flere gange under Zitilites-turnéen. Oprindeligt tiltænkt No Balance Palace, men fravalgt af tematiske og stilmæssige årsager. Eksisterer udelukkende i denne live-udgave fra Store Vega og anvendt i The Aftermath Live Concert Film, udsendt juni 2005).
- Evermore (leftover fra Zitilites. Ikke tidligere udgivet.)
- Little & The Vast (udgivet på pladen Gå Ikke Over Sporet i 1997 som bestillingsarbejde i forbindelse med DSB’s 150 års jubilæum).
- Child Of A Distant Cult (optaget i forbindelse med DM i Rock den 30. april 1993 i Jazzhus Montmartre. Skrevet i 1991 som en af Kashmirs allerførste sange mens bandet stadig kaldte sig Nirvana, uvidende om eksistensen af nogle rastløse rødder i Seattle).
Ingen
af disse sjældenheder er hvad man kunne falde fyld, og for de flestes
vedkommende er det svært at begribe, hvorfor de blev valgt fra i første omgang.
Man må således opfatte udgivelsen af Katalogue
som en ærlig fejring af 20 års succes; en fejring af nogle af de bedste sange
(endskønt det er påfaldende så mange højdepunkter, man føler, at der mangler)
og en kærkommen lejlighed til at gøre disse rariteter tilgængelige for et
bredere publikum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar