onsdag den 1. maj 2013

Miniguide til en stor mand (Dan Turèll)

af Heidi Buur

“Dan [Tyrall] Nåå, ham med de sorte negle?” er nok den mest hyppige reaktion jeg får, når jeg nævner min store passion. Så ingen tvivl om, at det virkede at brande sig med neglelakken.


Jeg er vild med DT, og jeg er hele tiden interesseret i at sprede hans store talent. Opmuntre flere til at læse ham og få de gode oplevelser, som jeg har haft mange af i hans selskab.

Heldigvis var han jo en alsidig mand, og der er meget at vælge imellem, når man skal i gang med hans forfatterskab. Digte, klummestof, krimi, sågar prosa har han på programmet.

Begynd med hans “i byen”-klummer. Eksempelvis
  

Dan Turèll i byen - greatest hits


Slå op på en tilfældig klumme, hvor overskriften fænger dig, og læs!

Nyd hans viden og humor.

"Et udvalg af Dan Turèlls bedste historier fra Københavns-krøniken, som tager læseren med på vandring i den indre by gennem 15 år." 

Citat fra turèll-samlingen.





Vangede Billeder


Hvis du har gået på en ordentlig skole, har du allerede stiftet bekendtskab med denne klassiker, men måske er det på tide at læse den igen?

Findes der noget bedre end at sidde og høre på en ældre, mere erfaren og spændende person som fortæller historier om “dengang”. Det er hyggeligt, og det er sjovt og eminent skrevet.

Vær med i debatten på Litteratursiden




Dét døgn, da... 


Hvis du kan lide krimier, fordi beskrivelserne er ækle og plottet er gennemspekuleret og realistisk, så skal du ikke læse DTs Mord-serie.
For så bliver du skuffet.


Men hvis du er til stemningsbeskrivelser og nogle gode replikker, så kan du sagtens få noget ud af dem. Jeg anbefaler dog at starte med denne. Den sidste kriminalroman han skrev, og den eneste der ikke har Den Navnløse som hovedperson.

Anmeldelse fra Litteratursiden, som dog røber slutningen...


Karma Cowboy


Yndlingsbogen!

Den indeholder de digte jeg bedst kan lide, og det er li-digte og de anekdotiske lange digte. Der er frit oversatte sangtekster og der er vrøvledigte med gode rytmer og bogstavrim. Et digt til enhver lejlighed og sindsstemning. Enjoy!


Analyserende artikel fra Litteratursiden.


Fra ældre blogarkiv

Ingen kommentarer:

Send en kommentar