tirsdag den 14. maj 2013

John Ajvide & Lille Stjerne (Boganbefaling)

Lille Stjerne, af John Ajvide Lindqvist
Rosinante, 2013, 490 sider
af Heidi Buur

Jeg er vild med de tre første bøger af Ajvide, og havde glædet mig til han udkom med en ny. De tre andre bøger er så forskellige, og jeg var spændt på at se, hvilke overnaturlige elementer, og hvilke temaer han ville bruge i den næste. Da jeg læste handlingen var jeg solgt:


(Fra bagsideteksten)
På en tur i skoven finder den fallerede popsanger Lennart et spædbarn. Da han tager barnet op, begynder det at skrige. Men det er ikke barnegråd, der kommer ud af munden på den lille pige. Hun synger helt rent... 


Allerede dér fornemmer jeg den gysende stemning han er så eminent til at skabe. Når rammerne er realistiske, men at der alligevel sker noget sælsomt. Noget der ikke kan lade sig gøre i virkeligheden.

Jeg blev hurtigt fanget af personen Lennart, den fallerede popstjerne, og ikke mindst hans forhold til sin undertrykte kone. Det er så grimt og ækelt det hele, og som læser kan jeg egentlig godt forstå deres bevæggrunde for at gemme den lille pige i kælderen, for hun giver dem jo trods alt nogle lykkelige stunder, midt i alt det sorte.

(Fra bibliotek.dk)
Theres med den klare stemme vokser op i en kælder uden kontakt til omverdenen. Det ender galt. Det gør hendes senere venskab med den lige så ensomme Teresa også. Helt, helt galt og hinsides al fornuft og normalitet

Det er ikke den bedste bog i rækken, men jeg vil alligevel anbefale den til alle der kan lide den gode historie, der rører ved følelserne, fremragende personkarakteristikker og godt sprog - tilsat lidt gys og horror.

Og så elsker jeg, at der er så meget musik i hans bøger, og særligt i denne. I Menneskehavn var det The Smiths og Morrisey han citerede, men i den her dominerede den svenske popmusik. Det synes jeg nogle gange var lidt svært at forholde mig til, da jeg ikke kendte de navne han nævnte. Har ikke googlet, men går ud fra, at det er 'virkelige' popstjerner han citerer. Jeg forestillede mig, at det var som dansktop, og dét soundtrack bidrog godt til den foruroligende stemning gennem romanen. Nu glæder jeg mig til næste Ajvide-fix.

Har googlet mig til, at der vist findes en novellesamling med horrorfortællinger. Den kan da bruges mod abstinenser hvis der går for lang tid før han udkommer igen.

Anmeldelse fra Litteratursiden

Anmeldelse fra Berlingske



Gøgl & Gys
(Fra mit forfatterportræt, april 2013)

Måske har du set den svenske vampyr film "Lad den rette komme ind" fra 2008?



Forfatteren bag er en alsidig mand, der både kan skrive gøgler og standup-komiker på sit CV. Der er dog ikke meget gøgl i bøgerne, som er en god blanding af den gode, gysende fortælling, som Stephen King mestrer og realistiske temaer som mobning, alkoholmisbrug, sorg, ensomhed, udstødelse mm.

Han er så god til at behandle de store følelser, så selvom bøgerne handler om vampyrer eller zombier, kan de så meget mere end bare at være en uhyggelig skrækroman.

De tidligere bøger

Lad den rette komme ind (2007)
En Rubiks terning bliver aldrig det samme igen, efter du har læst bogen her. Vampyrfilm med store følelser og temaerne Mobning, social udstødelse og ensomhed. Glem Twilight, dette er meget mere realistisk og fængende.

Håndteringen af udøde (2008)
Realistisk skildring af de praktiske og følelsesmæssige problemer der opstår, når de døde opstår og vender tilbage. Kærlighed, savn, sorg behandles i et flydende sprog, samtidig med at historien er dødspændende.

Menneskehavn (2010)
Seks-årige Maja forsvinder sporløst i den svenske skærgård, og vi følger faderens kamp med sorgen og alkoholen, samtidig med at vi får en fantastisk slægtshistorie med overnaturlige elementer. Det er Herbjørg Wassmo der møder Stephen King i denne gribende roman.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar