af Dennis Otte
15. AUGUST 2013
Det er i dag 48 år siden THE BEATLES skrev historie
med deres legendariske koncert på SHEA STADIUM i New York City: verdens første
store stadionkoncert! Det er svært at forestille sig i dag, hvor skelsættende
denne begivenhed var: siden 1970’erne er stadionkoncerter blevet almindelig
kutyme for musikkens store navne, og musikere som fx U2, The Rolling Stones,
Michael Jackson og Paul McCartney har udfordret hinanden i nye bizarre
sceneopsætninger og omfangsrige udstyrsstykker. Der var ca. 55.600 publikummer til
Beatles-koncerten på Shea Stadium den 15. august 1965. Selv i dag er det et
højt antal.
Hvor mange, der rent faktisk fik en musikalsk
oplevelse den dag, er tvivlsomt: Ikke alene var der utroligt langt fra publikum
til scene. Selve plænen var tom for publikum, som til gengæld stod som sild i
tønder på tribunerne i mange etager. The Beatles må have været næsten umulige
at se; det var årtier før de i dag så obligatoriske storskærme. Publikums
øredøvende skrig hjalp ikke just på det faktum, at lyden i forvejen var ringe:
musikken kom ud til koncertgæsterne direkte via de højttalere, som
sportsudøverne plejede at blive præsenteret igennem - dette var den eneste
lydkilde!
Som McCartney mange år senere bemærkede, var det ham
en gåde, hvordan folk overhovedet kunne skelne de enkelte sange fra hinanden. I
en berømt sekvens i den 50 minutters koncertfilm, som efterfølgende blev sendt
på BBC 1. maj 1966, ser man Lennon opgive at få ørenlyd til at præsentere et
nummer og i stedet, med himmelvendte øjne og manisk smilende, foretage sine
velkendte fysiske skabagtigheder tilsat gutturale vrøvlelyde. I 2008 spillede
Paul McCartney og Billy Joel den uigenkaldeligt sidste koncert på Shea Stadium
nogensinde inden det berømte stadion lukkede og slukkede.
Om hele denne udvikling med massive stadionkoncerter
tjener musikken vel, skal vi lade være op til den enkelte at vurdere: Vi hører
gerne jeres bud i kommentarfeltet herunder.
15. AUGUST 2013
FRANZ BECKERLEE bliver i dag 71 år.
Inden den danske musiker, værktøjsmager, skulptør,
billedkunstner og forfatter slog bredt igennem som ”Mr. Stone Free” – den
Hendrix-influerede guitarist i Gasolin’ – havde han allerede markeret sig som
både avantgardistisk jazzsaxofonist i The Contemporary Jazz Quintet og som
pladeproducer for så fremtrædende danske bands i tiden som Burnin Red Ivanhoe
og Alrune Rod. Beckerlee sad i producerstolen på begge bands debutplader, begge
i 1969, samme år som Gasolin’ blev dannet med Wili Jønsson, Kim Larsen og Bjørn
Uglebjerg.
Senere overtog Søren Berlev som bekendt stikkerne
efter den allerede erfarne trommeslager Uglebjerg, der ikke kunne forene sig
med bandets højlydte skænderier. Hverken Jønsson, Larsen eller Beckerlee var
imidlertid erfarne på deres respektive instrumenter: Jønsson havde lige købt sin
basguitar og Franz havde set lyset på en rejse til New York med multitalentet
Torben Ulrich, en studierejse finansieret af et legat fra Den Danske Jazzkreds,
som Beckerlee havde modtaget for anden gang. Som landets velsagtens førende
jazzskribent var Ulrich den ideelle guide for den hungrende musiker. Ulrich fik
behørigt ansporet Beckerlee til en jamsession på en club downtown med den
stærkt Hendrix-influerede trio, The Third Eye. Herfra var der ingen vej
tilbage: efter i 1968 at have udgivet den anden og sidste LP med The
Contemporary Jazz Quintet koncentrerede Beckerlee sig om den elektriske guitar.
Beckerlee havde således allerede bl.a. spillet
klarinet i Torben Dyjaks Jazzband og indspillet to plader med The Contemporary
Jazz Quintet (flankeret af Hugh Steinmetz, Niels Harrit, Steffen Andersen og Bo
Thrige Andersen), da den brede befolkning stiftede bekendtskab med den
farvestrålende Gasolin’-guitarist. Efter Gasolin’ udsendte Beckerlee solopladen
No Kiddin’ (1979) og en plade med bandet Wild Honey (1981), forsøgte sig som
krimiforfatter (1984-85) og spillede i Christianshavn Bluesband med bl.a. Lone
Kellermann og Søren Berlev (1987-93).
I starten af 1990’erne lagde han imidlertid musikken
på hylden for at koncentrere sig om sine malerier og skulpturer. Beckerlee
bryder årtiers musikalske tavshed, når han – som tidligere nævnt i Ørevoks –
medvirker på Søren Andersens og Mika Vandborgs plade Electric Guitars, som
udkommer 9. september i år. Beckerlee har dog (desværre) ingen planer om at
genoptage musikken herudover.
16. AUGUST 2013
CHARLES BUKOWSKI (1920-1994) ville i dag være fyldt
93 år.
Den amerikanske digter, forfatter og evige outsider
blev født som Heinrich Karl Bukowski i Tyskland og havde både polske og tyske
aner.
Det sted de fleste forbinder med Bukowski, og som
han selv aktivt valgte som sit eksil, var Los Angeles. Herfra hans verden gik,
herfra flaskerne tømtes og hestene betragtedes på væddeløbsbanen. Herfra blev
den særlige ”dirty realism” udlevet såvel i hans romaner, digte og i det
private inferno af sex, selvhad og skrumpelever.
Tusinder af digte, hundredvis af noveller og 6
ikoniske romaner. I alt et livsværk på over 60 bøger – plus ikke så lidt løst
herudover. Anset som misantropisk depraveret af den brede pæne offentlighed –
og end ikke rigtig velkommen i the beatgeneration – var Bukowski en født
outsider af nihilistisk tilsnit. ”Born into This”, som en fremragende
dokumentarfilm fra 2003 om forfatteren hed. Heri fortalte bl.a. Sean Penn, Tom
Waits og Bono om deres forhold til poeten. Om hønen eller ægget kom først – den
massive sociale udstødelse eller det selvvalgte outsidereksil – er ikke så
ligetil at svare på. Velsagtens en umage kombination.
De karsk humoristiske udfald mod den øvrige
menneskehed er talrige og lyder fx, på spørgsmålet om hvorvidt han hader andre
mennesker, således:
“I don’t hate
them…I just feel better when they’re not around.”
Lige så lakonisk koncist som tiraden mod de
intellektuelle:
“An intellectual says a simple thing in a hard way. An
artist says a hard thing in a simple way.”
Charles Bukowski er ikke for lalleglade
skyklap-eskapister eller strømlinede moralister. Eller måske har han NETOP et
og andet at sige til præcis dem:
“Some people
never go crazy. What truly horrible lives they must lead.”
16. AUGUST 2013
ROCKSELVBIOGRAFIER
vol V:
Keith Richards:
Livet. 564
sider. 2010.
Der findes mange gode bøger i denne verden. Flere
end man nogensinde vil kunne nå at gnave sig igennem i dette usle liv, om man
så afsatte samtlige resterende år dertil – hvad jeg ikke sjældent har
budgetteret med.
Det sker imidlertid ikke ofte, at der dumper en så
velskreven selvbiografi ned i turbanen som denne af inkarnationen af rock og
rul, for at bruge en lidt udslidt kliché. Dog en underbygget kliché, bliver man
hurtigt klar over; med kyndig hjælp fra biografisten James Fox udpensler
Rolling Stones-guitaristen sit liv og levned på en ubarmhjertig og stærkt
underholdende facon. Man tager sig selv i gang på gang for sit indre øre at
høre Keef’s raspende stemme, når man tages i hånden og føres ud i the crossfire
hurricane, som har udgjort livet for Richards.
Jeg var på vagt inden jeg påbegyndte denne bog,
havde mine forbehold: skulle jeg spises af med ren attitude og lir? Spil for
galleriet og overfladisk smartness med fare for konstant at drøne hovedkulds
ned i de så oplagte rock and roll klichéer, som en selvbiografi af netop denne
dinosaurus hurtigt kunne resultere i? Allerede ved titlen rynkede jeg brynene:
Life/Livet? Hvor banalt.
Well, Richards balancerer på kanten af klichéen, men
falder aldrig i. Samtlige sider er fyldt til bristepunktet med levet liv,
dyrekøbte erfaringer og almindelig skørlevned. Førstehåndsanekdoterne fra et
halvt århundrede blandt musikkens største navne og detaljerigdommene leveres
med et sprogligt overskud, der er en beatroman værdig. Clapton’s selvbiografi
var rørende og gribende, Cash’s var autentisk og sanddrueligt nøgtern og Dylans
var mytisk og cinematisk – Richards’ er det hele.
18. AUGUST 2013
Fik man ikke hørt LEONARD COHENs koncert i Odense
lørdag aften, er der stadig mulighed for lidt Cohen på dansk grund i disse
dage:
Udover forfatter, digter og musiker kan Cohen nemlig
også skrive billedkunstner på sit CV – om end han selv er den første til at
nedtone bibeskæftigelsen, der ofte er simplistiske stregtegninger ledsaget af
underfundige kommentarer. Leonard Cohen
udstiller sine værker på Gallery Poulsen i Kødbyen indtil den 31. august. Der
er åbent torsdag til fredag 12-17.30 og lørdag 11-15.
Om udstillingen og sine værker i almindelighed siger
Cohen med vanlig ydmyghed:
”If there were
no paintings in the world, mine would be very important. Same with my songs.
Since this is not the case, let us make haste to get in line … The Curator has
called this exhibition Leonard Cohen Artworks. I call my work Acceptable
Decorations”.
Velsagtens en grotesk undervurdering af sine sange,
men måske et ganske nøgternt og klædeligt forhold til sin billedkunst, som kan
ses som et interessant appendix til hovedværket; sangene og bøgerne. For fans
og almindelige beundrere af Cohens person og værk, er udstillingen imidlertid
absolut et besøg værd. Og så er entréen gratis.
Photos are found on Google. If you want us to remove them, please leave a comment.
Photos are found on Google. If you want us to remove them, please leave a comment.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar