mandag den 9. december 2013

Facebook voks uge 49

af Dennis Otte
4. december 2013


I dag er det 20 år siden FRANK VINCENT ZAPPA døde af prostatakræft; en sygdom han havde levet med i tre år. 

Hans autodidakte karriere strakte sig fra R&B, doo-wop, blues, comedy rock, spoken word, avantgarde, musique concreté, eksperimenterende rockmusik, orkestralt klassisk musik og jazz til rollen som filmskaber, en knivskarp samfundsdebattør – måske den mest veltalende og intelligente musiker vi har haft? – og pladeproducer. 
Han producerede selv langt størstedelen af sine over 60 plader – både i eget navn og med et af 60’ernes vigtigste bands, The Mothers of Invention, som han var leder af. Hans musik var en hårdkogt smeltedigel af sarkasme, satire, samfundskritik, humor, tegneserieunivers, Igor Stravinsky, Fluxus, pastiche, litterær lyrik, fusionsjazz, politik, religionskritik og sex – hamrende veloplagt og udfordrende leveret og sjovt nok ikke skabt på baggrund af stoffer. Dem var han nemlig, modsat mange kollegaer i sin generation, imod brugen af.


8. december 2013


Da jeg var teenager var John Lennon omtrent det eneste saliggørende. Han vakte mit samfundssind og min spæde politiske bevidsthed. Han kom helt op på piedestalen og blev dyrket i hoved og røv fra alle vinkler. 
Sidenhen kom modreaktionen; var han ikke i virkeligheden hyklerisk og egomanisk? 

Nu om stunder ser og hører jeg et enormt sammensat menneske, men først og fremmest et ægte og vedkommende menneske. Et eksempel på liv, som jeg aldrig bliver helt færdig med og som prikker til mig på nye måder i nye tider. I dag er det 33 år siden han blev dræbt.


Photos are found on Google. If you want us to remove them, please leave a comment.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar